Verpakken anno nu: biedt bescherming én “uitpakpret”!

06 februari 2018

De laatste jaren ligt de nadruk niet alleen maar op het beschermen van het product. Het moet ook steeds creatiever, aantrekkelijker en vooral persoonlijker worden. Er komen nog steeds ieder jaar meer producten op de markt bij. Dus is het van belang dat je je als webshop onderscheidt via de verpakking!

Verpakking heeft op marketing gebied zelfs al een “eigen” P! Product, prijs, plaats, promotie en nu dus ook packaging! De 5e P! Waarom is deze zo waardevol geworden? Een herkenbare verpakking geeft vertrouwen. En vertrouwen zorgt ervoor dat klanten kopen en blijven kopen. Een zeer belangrijke marketingfactor dus.

Hoe ziet ideale verpakking er dan uit? Dit hangt uiteraard af van het product en de doelgroep. De verpakking moet mooi en herkenbaar zijn. Daarbij is gebruiksgemak ook heel belangrijk. Hieronder in het kort de verpakkingstrends voor dit jaar.

Gebruiksgemak:
Door de demografische ontwikkeling dat er steeds meer eenpersoons- huishoudens zijn, is de vraag naar kleine verpakkingen gegroeid. Door de vergrijzing is de vraag gestegen naar verpakkingen die gemakkelijk te openen zijn. Dit komt de klanttevredenheid ten goede.

Technologie:
Zoals gezegd ligt de focus niet meer alleen op de bescherming maar dus ook op het design! De afgelopen jaren is met nieuwe technologieën geëxperimenteerd voor gepersonaliseerde verpakkingen. Deze nieuwe technologieën spelen hierin een nadrukkelijke rol. Mede door de digitale bedrukking met inkjet-printers is het rendabel geworden om in kleine oplages te drukken.

Duurzaamheid:
Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Bedrijven en webwinkels worden hierdoor uitgedaagd om na te denken over een duurzame en circulaire verpakking in plaats van traditionele verpakkingen. Verpakkingen moeten efficiënter en duurzamer, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. Steeds meer retailers kiezen bijvoorbeeld voor verpakkingen op maat. De verpakking moet een product goed omsluiten. Dus geen grote verpakkingen voor kleine producten. Minder loze ruimtes resulteert namelijk in minder materiaalgebruik. Dit komt het milieu weer ten goede.

Beleving:

Back to basic
Terug naar een minimalistisch ontwerp (less is more) geïnspireerd op de natuur. We zien rustige, natuurlijke patronen, waarbij een lichte, vaak witte, basis de boventoon voert.

Vrolijke prints
Een duidelijke tegenhanger van ‘back to basic’. We zien gedurfde ontwerpen, waarbij er een opvallende mix wordt gemaakt tussen verschillende stijlen en kleuren. Strepen, bloemen, dieren(huiden), illustraties… alles mag, zelfs op één verpakking. De gedurfde combinaties geven de verpakking iets eigenzinnigs en artistieks.

Klare taal
2018 ‘zegt’ de verpakking waar het op staat. Letterlijk door middel van klare taal. Consumenten willen duidelijkheid en de verpakking voorziet in deze behoefte met een aansprekend typografisch dessin en rake teksten.

Gepersonaliseerde verpakkingen
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan unieke, eigen producten. Klanten kunnen ook zelf hun verpakking al samenstellen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen uit een aantal kleuren/dessins cadeaupapier en verschillende afwerkingen en decoraties. Of wat denk je van een eigen unieke bedrukking? Conform de wensen van de klant.

Be cool and ‘sharable’
Met de opkomst van Social Media vinden consumenten het steeds belangrijker om bij ‘hippe’ bedrijven te kopen. Ook hippe verpakkingen doen het goed, want daar wil men graag (online) mee gezien worden. Hoe cooler de presentatie (dit geldt zowel voor non-food als food) hoe hoger het ‘sharable’-gehalte. 

“Uitpakpret”
Deze strategie wint ook terrein binnen e-commerce. Net als in de winkel of supermarkt worden consumenten die producten online bestellen via een webwinkel direct geconfronteerd met de transportverpakking. Daar liggen kansen voor verbetering. De verpakking moet de ontvanger op een ‘unboxing experience’ trakteren. Een bekend voorbeeld hiervan is de verzenddoos van Coolblue. De verzenddozen bevatten humor  tips voor extra uitpakpret.

 

 

 

 

 

 




Bron:  Marthijn van Oostveen, Vendrig Packaging// Huib Burggraaf, Van der Windt Verpakking

 

 


Terug
Verpakken anno nu: biedt bescherming én “uitpakpret”!