E-commerce: de 5 logistieke trends van 2018

16 januari 2018

Nog heel even geduld en dan start de beurs op het gebied van E-commerce weer in het midden van het land! Genoeg redenen om deze wereld even in te duiken. En met name de logistieke trends voor 2018 te bespreken. Er zijn een aantal interessante ontwikkelingen te zien. 

"One size no longer fits all!" 
Verwacht wordt dat er in de toekomst steeds meer mensen in de stad gaan wonen en dus minder in buitengebieden. Dit zal ook invloed hebben op de bezorging door bijv. webshops. In steden zie je nu al steeds meer het "Same Day Delivery" principe ontstaan. Vooral nieuwkomers springen hier op in. Dichter bij elkaar betekent snellere bezorging. Ze richten zich niet op het meer gecompliceerde bezorgen in het buitengebied.  Dit wordt grotendeels door de huidige vervoerders ingevuld. 

In het buitengebied zien we ook een nieuwe ontwikkeling: Klanten bestellen online niet meer alles in 1 keer. Er wordt immers er veel gestunt met gratis bezorging. Gevolg: een lagere orderwaarde per bestelling. De verzendkosten stijgen steeds meer. Een mogelijke oplossing voor de toekomst: het inzetten van drones om pakketbezorging op afgelegen en moeilijk bereikbare gebieden te vergemakkelijken. 

Bezorging ín huis: 
Een veel voorkomend probleem in de bezorgwereld: bezorging mislukt vaak doordat de ontvanger op dat moment niet thuis is. Dit is een behoorlijke tekortkoming. Een oplossing zou kunnen zijn: werk met "slimme sloten"!  Het idee: zodra de bezorger aan de deur staat, ziet de bewoner een melding op zijn smartphone. Hierop kan de bewoner het slimme slot tijdelijk ontgrendelen, zodat de bezorger naar binnen kan om het pakketje te droppen. Een real-time videoverbinding moet voor wat extra zekerheid zorgen. Of deze trend zich zal doorzetten is maar de vraag.. vreemden die zo maar je huis in kunnen, dat voelt nog zeer oncomfortabel of is het misschien gewoon even wennen...

Bezorgdag naar keuze: 

Klanten zijn niet meer langer op zoek naar de snélste bezorger aangezien de bezorgdag lang niet altijd de meeste ideale dag is. Zeker niet wanneer je de dag erop gewoon vrij bent.. Klant wil dus meer zekerheid: geef ze een bezorgdag naar keuze! Klant blij én bovendien bezorger/webshop ook blij. De bezorging wordt meer verspreid en de druk neemt in de piek wat af. In Amerika bestaat al de bezorgoptie "No Rush Shipping" en ontvangen klanten hiermee zelfs een korting of een andere beloning. 

Bezorgers gezocht:

Door alle ontwikkelingen in de E-commerce wordt er heel wat af bezorgd en dat neemt alleen maar toe. Hierdoor stijgt de vraag naar goede bezorgers ook. Afgelopen maanden zagen we zelfs een tekort aan vervoerders en dat was zeker rond de feestdagen goed te merken. Wie is hier nu schuldig aan? De klant kiest maar al te graag voor gratis bezorging en webshops gaan tot het uiterste om hieraan te kunnen voldoen. Met als gevolg dat er te weinig geld overblijft om in goed personeel te kunnen investeren. We zien sinds 27 jaar voor het eerst zelfs een stijging in de verzendkosten. 

Bezorgabonnement: 

Gratis bezorgen! Dat is wat de meeste klanten willen. Desnoods door een artikel extra te bestellen dat niet eens echt nodig was.. Ook daar is iets op gevonden: het bezorgabonnement. Je betaalt een vast bedrag per maand in ruil voor onbeperkt gratis leveren.  

We gaan het zien allemaal. 1 ding: het gaat in elke geval góed met de E-commerce sector! 

 

 

 

 

bron: https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/12/e-commerce-in-2018-de-5-logistieke-trends/

 

 


Terug
E-commerce: de 5 logistieke trends van 2018